E-mail info@dieetzorgfriesland.nl
Telefoon: 0511-40 24 42

Het 6×6 dieet van Dieetzorg Friesland is een specifiek koolhydraatarm dieet. 

Iedereen met overgewicht bij wie vooral de buikomvang te groot is (mannen boven 102 cm; vrouwen boven 88 cm). Al of niet gecombineerd met diabetes, verhoogde bloedsuikerwaardes of verhoogd risico op hart- en vaatziekten, zoals te hoog cholesterol of hoge bloeddruk.

Ook als u eerdere afvalpogingen hebt gedaan met ‘gewone’ energiebeperkte voeding en (extra) bewegen waarbij het resultaat tegenviel, kan het zinvol zijn om het 6×6 dieet te proberen.  

Bij het 6 x 6 dieet gaat het om een zeer beperkt aantal koolhydraten (6 gram) per maaltijd. Elke dag heeft 6 eetmomenten met 6 gram koolhydraten, vandaar de naam 6×6 dieet®. Bij andere koolhydraatarme diëten gaat het vaak om het beperken van het totaal aantal koolhydraten per dag.

Producten met veel koolhydraten zoals brood, rijst, aardappelen, peulvruchten, fruit, suiker en meelproducten worden sterk verminderd of tijdelijk uit uw menu geschrapt.

Eiwitten nemen een belangrijke plaats in het 6 x 6 dieet in. Het is belangrijk dat elke (tussen-) maaltijd naast 6 gram koolhydraten voldoende eiwitten bevat. Eiwitrijke producten zijn bijvoorbeeld vlees, vis, kip, ei, kaas, vleeswaren, kwark en noten. Eiwitten verzadigen snel en dit gevoel houdt ook lang aan. Hierdoor is het dieet zonder hongergevoel goed vol te houden. Daarnaast is het wetenschappelijk aangetoond dat eiwitten een beschermend effect hebben op spiermassa. Door het gebruik van voldoende eiwitten in het dieet blijft de spiermassa in stand, terwijl uw vetmassa afneemt.

Bij (fors) overgewicht al of niet gecombineerd met diabetes of hart- en vaatproblemen zoals een  te hoog cholesterolgehalte of hoge bloeddruk, is er vaak sprake van insulineresistentie. Er is daardoor steeds (te)veel insuline in het bloed aanwezig. Dat heeft effect op de bloedsuikers en op het gewicht, insuline remt namelijk indirect de vetafbraak.

Na het eten van koolhydraten maakt het lichaam insuline. Hoe meer er gegeten wordt, hoe meer insuline gemaakt wordt. Bij insulineresistentie is er echter al ruim voldoende insuline, alleen reageert het lichaam er minder goed op. Hierdoor vindt er overproductie van insuline plaats.

Bij een koolhydraatarm dieet hoeft er (bijna) geen insuline meer geproduceerd te worden. Het systeem komt tot rust. De hoeveelheid insuline in het lichaam zal afnemen en de vetafbraak zal toenemen.

Na 8 weken zijn de meeste mensen een stuk gevoeliger geworden voor insuline. Het lichaam is meer in balans gekomen. Daarna kan het aantal koolhydraten weer langzaam aan opgevoerd worden.

Door het gebrek aan koolhydraten zal het lichaam na een paar dagen overschakelen op vetverbranding. Deze vetten worden echter niet volledig verbrand omdat hier glucose (afkomstig uit koolhydraten) voor nodig is. Doordat de vetten niet volledig benut worden, moet het lichaam meer vet verbranden dan normaal om dezelfde hoeveelheid energie te verkrijgen (u ‘verliest’ calorieën).

Door minder koolhydraten te nemen wordt er minder bloedglucose gemaakt. Hierdoor zullen de bloedsuikers dalen. Wanneer u diabetes heeft kan na verloop van tijd de medicatie en/of insuline verminderd worden. Sommige mensen raken de diagnose diabetes zelfs weer kwijt. En had u geen diabetes,maar wel verhoogde bloedglucosewaardes dan kunt u met dit dieet vaak voorkomen dat de diagnose diabetes gesteld gaat worden.

Door gewichtsdaling neemt de hoeveelheid buikvet af en door een lagere insulinespiegel wordt er minder buikvet aangemaakt. Dit heeft een positief effect op het cholesterolgehalte.

Ook de bloeddruk wordt lager en vaak kan na verloop van tijd de bloeddruk-medicatie verminderd worden.

Het 6 x 6 dieet® is heel anders dan andere diëten. Het is voor de meesten een grote omschakeling. Daarbij is begeleiding erg belangrijk. Het (strenge) dieet hoeft maar 8 weken gevolgd te worden, daarom is het belangrijk dat het goed gevolgd wordt. Niet teveel koolhydraten, maar ook niet te weinig, want daardoor kunnen klachten ontstaan. Voldoende eiwit, bij elk eetmoment. Voldoende vitamines. Dit wordt regelmatig door uw diëtist gecheckt.

Na 8 weken mag u het aantal koolhydraten weer opbouwen. Het hoe en wat wordt weer met u besproken. De snelheid van uitbreiding is per persoon verschillend en ook de tijdsduur van de opbouwfase kan verschillen; dit is onder andere afhankelijk van hoeveel u af wilt vallen. Ook in deze fase zal de diëtist van Dieetzorg Friesland u blijven begeleiden. Wij vinden het belangrijk dat u de (dieet)zorg krijgt die u nodig hebt.

Afspraak maken

Wilt u een afspraak maken voor het spreekuur in Leeuwarden, Burgum, Dokkum, Damwâld of Anjum?